Reisverslag Portugal 17 mei - 25 juni 2010

Week 6

Dag 37. Maandag 21 juni 2010

Vertrek 204161 km.
Op zondag 27 juni wordt onze kleinzoon Thymen gedoopt. We wisten het en hadden besloten om er niet bij te zijn. Toch, hoe dichterbij het komt hoe meer het begint te knagen. Daarom hebben we besloten om toch vervroegd naar huis te gaan. We willen op vrijdag of zaterdag thuis zijn dus vandaag beginnen we aan de terugtocht. We verlaten Vilamoura en rijden naar Albufeira om bij de LIDL de voorraad aan te vullen voor de terugreis. Op het moment dat we bij Albufeira de IC1 op draaien hoor ik een geluid of er iets onder het spatbord wordt rondgeslingerd. Ik draai het raam open en hoor een luid Psssssss… en enkele tellen later is de linker achterband leeg. De tweede lekke band. Gelukkig dat we de eerste hebben laten repareren. We staan op een rot punt net na een bocht in de oprit naar de hoofdweg. Omdat de linkerachter band lek is moet ik aan de wegkant werken om het wiel te verwisselen. Na de gevaren driehoek geplaatst te hebben gaat Hans, met een rood hemd aan haar stok, net voor de bocht staan om het verkeer te waarschuwen zodat ik veiliger kan werken. Met veel moeite en in een brandende hitte wordt het wiel gewisseld en kunnen we weer verder. Later realiseren we ons dat we compleet vergeten zijn om de gele veiligheidsvestjes aan te trekken, terwijl we die wel in de auto hebben. Via Beja en Elvas verlaten we Portugal en rijden via Badajoz naar Cácares, alwaar we een rustige woonwijk opzoeken om de nacht door te brengen. (N39° 26.656 W 006° 23.381). Deze avond moet Spanje tegen Honduras voetballen en overal in de straat zie je geel/rood uitgedoste figuren rondlopen, zeker nadat Spanje met 2 - 0 heeft gewonnen. Gelukkig wordt het al snel weer stil en kunnen we rustig slapen. Gereden: 433km. Totaal 4217 km.

Dag 38. Dinsdag 22 juni 2010

Vertrek 204594 km.
Om de terugreis niet te lang te laten duren gaan we van Cácares, via Salamanca en Valladolid naar Burgos via de autosnelweg. Vanaf Burgos wordt het tolweg dus gaan we binnendoor richting Bilbao en via San Sebastian naar St. Jean de Luz net over de grens in Frankrijk. Daar overnachten we op de gemeentelijke camperplaats, waar nog net één plaats vrij was. (N 43° 23.105 W 001° 39.789) Gereden: 729 km. Totaal 4946 km.
Dag 39. Woensdag 23 juni 2010

Vertrek 205323 km.
Vandaag rijden we van St. Jean de Luz via Biarritz, Bayonne naar Bordeaux. Van hier via Angoulème naar Confolens, alwaar we overnachten op de camperplaats vóór de camping. (N 46° 01.113 E 000° 40.508). We kunnen hier gebruik maken van alle faciliteiten van de camping terwijl het tarief van de camperplaats zich beperkt tot het campingtarief van alleen de camper, dus zonder extra voor personen etc. Gereden: 405 km. Totaal 5351 km.
Dag 40. Donderdag 24 juni 2010

Vertrek 205728 km.
We rijden van Confolens via Châteauroux en Vierson naar Auxerre. Hier hebben we op de heenreis ook al gestaan. Quai de la Republique langs het water. We zijn juist op tijd op de camperplaats. Tien minuten later wordt de weg afgezet omdat er een demonstratie van gemeentewerkers is die het "ergens" niet mee eens zijn. Gelukkig is alles na een uurtje weer rustig en kunnen we op ons gemak aan het avondeten beginnen. (N 47° 47.807 E 003° 34.546). Gereden: 361km. Totaal 5712 km.

Dag 41. Vrijdag 25 juni 2010

Vertrek 206089 km.
Vandaag de laatste etappe. We trekken er nog even flink aan om vanavond thuis te zijn. We rijden van Auxerre via Troyes en Châlons-en-Champagne naar Reims. Van hier naar Charleville-Mézières en Sedan naar Bouillon in België. Vervolgens via Marche-en-Famenne naar Luik om tenslotte via Maastricht en de A2 naar Geldrop te rijden. Om zes uur 's avonds rijden we de camper op de oprit. Deze vakantie zit er weer op. Gereden: 574 km. Totaal 6286 km. Eindstand teller: 206663 km.