Zaterdag 6 juni 2009.
Vandaag komt het einddoel
van de reis in zicht. We gaan naar Dubrovnik, ongeveer 150 km
verder naar het zuiden.Omdat we voldoende tijd hebbe maken we
een omweg door Bosnië en bezoeken Mostar, de plaats van
de beroemde brug. Deze eeuwenoude brug is in de bosnische oorlog
geheel verwoest en in het begin van deze eeuw met de hulp van
UNESCO weer in de oude staat herbouwd, tesamen met de gehele
oude stad rondom de brug. In de "moderne" stad zijn
nog voldoende resten van beschadigde gebouwen om te zien hoe
gruwelijk deze oorlog is geweest.
Mostar
[Uit
Wikipedia, de vrije encyclopedie]
Mostar is een stad
in Bosnië en Herzegovina. De stad ligt in het zuidwesten
van Bosnië, op 80 kilometer afstand van de Bosnische hoofdstad
Sarajevo. Mostar is de hoofdstad van het kanton Herzegovina-Neretva,
in de Moslim-Kroatische Federatie, en de belangrijkste stad van
de streek Herzegovina.
De bevolkingsomvang
bedroeg in 1990 130.000 inwoners, maar na de Bosnische Oorlog
begin jaren negentig was dat teruggelopen tot 60.000 inwoners.
In april 1992 brak
in Bosnië en Herzegovina de Bosnische Oorlog uit die al
snel ook de stad Mostar bereikte. In juli 1992 riepen de Kroaten
hun eigen staat uit in het gebied, onder de naam Kroatische Republiek
Herceg-Bosna. Mostar werd uitgeroepen tot hoofdstad van deze
staat. Het was de bedoeling dat Herceg-Bosna later deel zou gaan
uitmaken van Kroatië. In het voorjaar van 1993 braken er
in Mostar hevige gevechten uit tussen Kroaten en moslims, als
onderdeel van de Kroatisch-Bosniakse Oorlog. In november van
dat jaar werd de Stari Most verwoest. In februari 1994 kwamen
de Kroaten en Bosniakken overeen de onderlinge strijd te staken,
hetgeen uitgewerkt werd in het Akkoord van Washington. Eind 1995
werd de oorlog in Bosnië en Herzegovina helemaal beëindigd
(Verdrag van Dayton).
Sinds 1995 wordt
de stad door een brede weg verdeeld in een Kroatisch deel in
het westen en een moslimdeel in het oosten. Van het aantal Serviërs
die voor de oorlog in de stad woonden, zijn er na de oorlog maar
zeer weinig terug gekomen. De oude binnenstad met de beroemde
brug en de Neretva liggen in het moslimdeel van de stad. Ten
westen daarvan, door een brede weg gescheiden, liggen de Kroatische
wijken, voornamelijk bestaande uit deels kapot geschoten, deels
herstelde betonnen flats. De berg achter dit stadsdeel, die het
uitzicht vanaf de binnenstad domineert, is voorzien van een enorm
kruis.
De in de oorlog
kapot geschoten brug werd na de oorlog weer herbouwd. De opening
vond op 23 juli 2004 plaats. In 2005 werd het historische deel
van de stad, inclusief de Stari Most, door UNESCO tot werelderfgoed
verklaard.
Na een rondleiding door de oude
stad en de brug zijn we doorgereden naar Dubrovnik, waar we op
camping "Solitudo" (N 24° 39.719 E 018° 04.233)
verblijven in afwachting van de overtocht naar Bari, Italië,
zoals de planning is. Bij de receptie raken we in gesprek met
een Nederlander, die op het internet aan het zoeken is naar alternatieven
voor de overtocht naar Bari. Hij is in het havenkantoor van JADROLINIJA
geweest om de overtocht te boeken. Daar kreeg hij te horen dat
er nog maar 2x per week (DI & ZA) een boot vertrok in plaats
van 2x per dag. Drie van de vijf veerboten zijn defect uit de
vaart. De overtocht van dinsdag is al vol en "misschien"
is er nog plaats op de boot van zaterdag, maar er is weinig zekerheid.
Om in deze onzekerheid een week in Dubrovnik te gaan zitten wachten
is ook niks, dus besluiten we om Bari te vergeten en terug te
gaan naar het noorden via de kustweg.
|