| Donderdag 26 juni 2008.Vandaag gaan we weer verder
      de Mani in. Langs de kust zakken we af naar het uiterste puntje
      van de Mani. Onderweg passeren we Kotronas, waarna het landschap
      steeds leger, grimmiger en desolater wordt. Hier wordt een speciale
      bouwstijl gebezigd. De huizen lijken allemaal op kleine kasteeltjes,
      met vierkante torens, compleet met kantelen, of nagebootste,
      afgebrokkelde muren. We rijden naar Porto Kagio, waar de wereld
      met recht ophoudt in een doodlopende weg. Het laatste stuk van
      de steile weg is inmiddels tot aan het dorp geasfalteerd, maar
      in het dorp is het een smal pad tussen het water en de 3 taveernes
      door en eindigt bij een rotswand. Elk van de taverne heeft een
      parkeerterreintje waar je gratis mag staan. (Maar men hoopt dat
      je bij hen komt eten!!). (N 36° 25.678 E 022° 29.217)
 
        
          |  |  
          | Net kleine kasteeltjes |  |  Porto Kagio  Porto Kagio | 
  
    |   Zaterdag 28 juni 2008. Vandaag vervolgen we onze weg langs de westkant van de Mani.
      Via Kardamyli bereiken we Kalamáta.
 Kalamáta[Uit Wikipedia,
      de vrije encyclopedie]
 Kalamáta is een stad in Zuid-Griekenland, op de Peloponnesos
      gelegen, aan de Middellandse Zee. Het is de hoofdstad van het
      departement (nomos) Messenië.
 De stad ligt ten westen van Sparta, en is van hieruit en vanuit
      elders in Griekenland per bus en trein te bereiken. Verder heeft
      de stad een internationaal vliegveld en een belangrijke haven.
      Er zijn veerverbindingen met diverse andere plaatsen, zoals het
      Griekse eiland Kythira.
 De Golf van Messenië waaraan Kalamáta ligt heeft
      diverse lange stranden.
 Olijven en olijfolie zijn belangrijke producten die vanuit Kalamáta
      geëxporteerd worden.
 De naam Kalamáta
 De naam Kalamáta heeft mogelijk te maken met het Griekse
      kalo mati dat goed oog betekent. Een Byzantijnse kerk in de buurt
      van de stad is gewijd aan de maagd van Kalomata.
 Korte geschiedenis van Kalamáta
 In tegenstelling tot veel andere Griekse steden is Kalamáta
      niet een stad die al in de Klassieke Oudheid bestond. Messini,
      dat elders in Messinië ligt, is wel een oude site. Vanaf
      1681 overheersten de Venetianen Kalamáta. In 1825 verwoestte
      Ibrahim Pasja de stad tijdens de Griekse onafhankelijkheidsoorlog.
      Verder heeft de stad zware schade geleden onder aardbevingen.
 Na een rondrit verlaten we de stad
      in westelijke richting. De omgeving die volgt heeft niets wat
      de toerist zou kunnen interesseren en daarom rijden we door naar
      Messini. Midden in het dorp slaan we links af naar Paralia Boukos.
      De weg eindigt bij een dubbele douche en waterkraan: Paralia
      Boukas Ag. Nicolaos, een lang zandstrand van ± 1,2 km
      zonder verdere voorzieningen en eindigt bij een riviertje met
      haventje. Er is een verbindingsbruggetje met het naastgelegen
      Paralia Boukas Ag. Konstantinos, maar dit kan door de korte steile
      helling niet door grote, lange campers overgestoken worden. Onze
      camper heeft er geen moeite mee en zo staan we aan het einde
      van een boulevard naast een niet meer gebruikte tennisbaan aan
      de ingang van het strand. Er is een douche en waterkraan in de
      nabijheid (N 37° 00.879 E 021° 59.874). We besluiten
      hier de nacht door te brengen en leggen een heerlijk stuk vlees
      op de barbecue. Een lekker pilsje erbij, wat kan het leven toch
      mooi zijn als je niks moet.
     |  Boukas Ag. Konstantinos  Lekker !!!! | 
  
    |   Zondag 29 juni 2008.We hebben het plan opgevat
      om vanuit Diakofto met de tandradbaan de rit door de Vouraikoskloof
      naar Kalavryta te gaan beleven. Hiervoor moeten we terug naar
      Kalamata en dan recht omhoog, dwars door de Peloponnesos. De
      weg voert eerst naar Megalópoli. Daar slaan we af naar
      het hooggelegen Karitena. We zitten hier midden in het "hooggebergte"
      en vervolgen de weg naar Stemnitsa en verder door het ontzettend
      smalle Dimitsana. De weg is hier zo smal dat twee auto's elkaar
      niet kunnen passeren en dus op elkaar moeten wachten, waarbij
      normalerwijze de stijgende auto voorrang moet krijgen op de dalende.
      We vervolgen onze weg en houden als richting "Patra"
      aan, dit brengt ons in de goede richting. Via Vytina komen we
      uiteindelijk in Kleitoria waar we door omstandigheden van persoonlijke
      aard een slaapplaats zoeken. (N 37° 53.907 E 022° 06.139).
 |  De ezel als transportmiddel | 
  
    |   Maandag 30 juni 2008.Hoera, vandaag ben ik jarig.
      Alweer een jaartje ouder. We zullen er vanavond een borreltje
      op nemen. Eerst gaan we verder richting Diakofto. Via een prachtige
      weg komen we in Kalavryta, een dorp dat in W.O. II erg van de
      nazi's te leiden heeft gehad. De gehele mannelijke bevolking
      werd in 1943 vermoord als represaille- maatregel voor het geven
      van hulp aan partizanen. Even buiten het dorp staat een gedenkteken
      voor deze vermoorde mannen. Hun namen staan in steen gegrift.
 Kalavryta[Uit Wikipedia,
      de vrije encyclopedie]
 Kalávryta is een Grieks bergstadje en gemeente in de nomos
      Achaea. Het telt ± 1750 inwoners en ligt op een hoogte
      van 750 m in het dal van de Vouraïkos-rivier, aan de noordelijke
      uitlopers van het Chelmos-gebergte (2355 m). Kalávryta
      is verbonden met Diakofto aan de noordkust van de Peloponnesos
      door onder andere een 22 kilometer lange smalspoorverbinding
      die de loop van de Vouraïkos volgt. Bijzonder kenmerk van
      deze verbinding is het Abt tandradspoor dat is toegepast op de
      steile berghellingen.
 
 Kalavryta staat
      bekend om zijn aangename en gezonde klimaat 's zomers, en wordt
      alleen al daarom druk bezocht. Het is bovendien een geschikt
      uitgangspunt voor een bezoek aan de kloosters van Agia Lavra
      en Mega Spileo, en recentelijk werden ook de mogelijkheden als
      wintersportcentrum ontdekt. Geschiedenis
 In de Middeleeuwen lag er, even buiten het centrum, een zomerresidentie
      van de Franse ridder Humbert de la Trémouille, baron van
      Chalandritsa: de ruïnes van dit kasteel, in de volksmond
      Tremola genoemd, zijn nog te bezichtigen. Volgens een legende
      zou een Byzantijnse prinses Catharina, uit de dynastie van de
      Palaeologen, hier in 1463 wanhopig van de rotsen gesprongen zijn
      om aan de Turken te ontkomen.
 
 Het grootste trauma uit zijn geschiedenis beleefde Kalavryta
      in de Tweede Wereldoorlog. In het ontoegankelijke bergland van
      de Peloponnesos werd het verzet tegen de bezetting door nazi-Duitsland
      steeds driester, en in december 1943 leverden Griekse verzetstrijders
      nabij Kalavryta een heuse veldslag met de nazi-troepen, waarbij
      80 Duitse militairen het leven lieten. Omdat zij er de burgers
      van Kalavryta van verdachten hulp aan het verzet geboden te hebben,
      vielen de Duitsers op 13 december 1943 het stadje binnen en moordden
      er de gehele mannelijke bevolking uit, 1430 personen van 15 jaar
      en ouder. Het uurwerk op de linkertoren van de kathedraal blijft
      voor altijd staan op 2.34 uur, het tijdstip van deze laffe gruweldaad.
      Nog niet tevreden met deze slachting sloten de nazi-beulen vrouwen
      en kinderen op in de school en staken die in de brand, waarna
      ze ook nog eens de gehele stad platbrandden. Door ruiten in te
      slaan wisten vele vrouwen met hun kinderen toch te ontkomen.
      De stad werd herbouwd en een museum in het centrum herinnert
      aan de oorlogsgruwelen. Even buiten de stad op een heuvel staat
      een groot monument waarop de namen van de slachtoffers gebeiteld
      staan.
 In deze omgeving zijn nog veel
      sporen van de verschrikkelijke bosbranden die hier in augustus
      2007 hebben gewoed. Overal staan verbrandde en verkoolde bomen.
      Hoewel de lage begroeiing zich weer aan het herstellen is zijn
      de bomen zwart geblakerde stammen zonder enig teken van leven.
      Erg triest. Het zal nog lang duren voor de natuur zich hier heeft
      hersteld. Na een prachtige afdaling door de Vouraikoskloof komen
      we aan bij de Golf van Korinthe. We gaan onder de snelweg door
      en dan links af naar Diakofto. In het centrum slaan we rechts
      af naar de haven en parkeren daar de camper. We nemen er even
      ons gemak van en nuttigen een heerlijk kopje koffie. Daarna rijden
      we naar het stationnetje om kaartjes te reserveren voor morgen,
      de rit met de tandradbaan door de Vouraikoskloof naar Kalavryta
      en terug. Groot is onze teleurstelling als blijkt dat het treintje
      zeker tot oktober 2008 niet zal rijden in verband met herstelwerkzaamheden
      aan een viaduct. Teleurgesteld rijden we terug naar het haventje.
      Dit echter nodigt niet uit als slaapplaats, daarom verplaatsen
      we ons en rijden vanaf het haventje rechtsaf langs de boulevard.
      Aan het eind van de boulevard maakt de weg een scherpe bocht
      naar links en dan staan we aan een prachtig strand met voldoende
      plaats om de camper neer te zetten (N 38° 12.114 E 022°
      11.660). Er staan er al vier dus sluiten we ons aan. We staan
      vlak bij een dubbele douche met waterkraan. Onze buren komen
      uit België en gaan de volgende dag weer vanuit Patras terug
      naar Ancona. Aan het andere eind van het strand zien we onder
      de bomen een aantal busjes met zigeuners staan. Niet dat we daar
      last van hebben, maar je kunt nooit weten. Je wordt er voor gewaarschuwd
      dat "zij" de gewoonte hebben de kinderen er op uit
      te sturen om poolshoogte te nemen wat er zoal in en rond campers
      aanwezig is en als je even niet op let ben je je spullen kwijt.
     |  De
      hoofdkerk van Kalavryta: de klok op de linkertoren wijst 2.34
      aan...  Het
      witte kruis geeft de plek van de massamoord aan ...  Diakofto-Kalavryta
      tandradspoorlijn  De Peloponnesos      Het strand bij Diakofto |