Donderdag 29 mei 2008.
We besluiten de Autostrada bij de eerste gelegenheid te verlaten
om de rest tot Ancona via de binnenweg te rijden. We rijden via
de kustweg en doorkruisen o.a. Rimini en Riccione. Vroeg in de
middag zijn we al in Ancona. We gaan eerst even kijken bij de
haven, waar we morgen zullen inschepen naar Igoumenitsa. We besluiten
de nacht door te brengen op een camperplaats dicht bij de stad,
zodat we morgen niet veel meer hoeven te rijden. De camperplaats
ligt in Marina di Monte Marciano op ±14 km van Ancona.
Ter plekken aangekomen lijkt de camperplaats open en we installeren
ons om de nacht door te brengen. Nauwelijks hebben we de tijd
gekregen een kop koffie te maken of er stopt een politieauto
naast ons. De agent weet ons duidelijk te maken dat de plaats
eigenlijk nog gesloten is en dat de eigenaar onderweg is om de
slagboom af te sluiten. Ondanks de aanwezige verbodsborden mogen
we aan de overkant van de weg, direct aan zee, gaan staan en
daar blijven slapen. Het is tenslotte nog geen seizoen dus nu
kan het nog.
|
Marina di Monte Marciano
|
Vrijdag 30 mei
2008.
Vandaag is de dag van de overtocht. Volgens de Minoan Lines moeten
we minimaal 2 uur vóór vertrek aanwezig zijn. Dat
betekent dus om ±15.00 uur. We hebben de tijd aan ons.
Na heerlijk uit geslapen te hebben ontbijten we op ons gemak
en drinken nog heerlijk een kopje koffie. Tegen half twaalf vertrekken
we richting Ancona. Onderweg komen we langs een LIDL en vullen
onze voorraad aan. Op de camperplaats hebben we onze watervoorraad
aangevuld, de afvalwatertank en toilet waren al geleegd bij een
sanistation langs de Autostrada zodat we schoon aan de overtocht
kunnen beginnen. Om ± 12.30 hr. komen we aan op de pier
van Minoan Lines. Inchecken verloopt voorspoedig en met een kaart
"Igoumenitsa" om achter de voorruit te plaatsen, begint
het wachten. We staan als derde camper in de rij voor Igoumenitsa.
Er is nog niet veel activiteit op de kade, de ferry zal pas om
half drie arriveren. Als de ferry arriveert, wemelt het in eens
van de politie. Iedere vrachtwagen die van boord komt wordt onderzocht
of er geen verstekelingen in verborgen zitten. Men is zeer bevreesd
dat er Albanezen illegaal via de ferry Italië binnenkomen.
Als iedereen van boord is gaan degenen met Patras als bestemming
het eerst aan boord, dan vrachtwagens voor Igoumenitsa die op
hetzelfde dek staan als de campers. Vervolgens, als er nog voldoende
ruimte is om te keren, de campers naar het camperdek en daarna
alles wat nog mee moet. Eenmaal op het "camperdek"
wordt elke camper voorzien van 220 Volt. Iedere camperaar krijgt
een pasje waarmee de deur tussen camperdek en de rest van het
schip kan worden geopend zodat van alle voorzieningen gebruik
kan worden gemaakt.
De overtocht zal ongeveer 15 uur duren dus aankomst in Igoumenitsa
zal zo rond 8 uur (9 uur griekse tijd) zijn. Dit betekent lekker
eten, vroeg naar bed en op tijd er uit. |
Wachten op de kade in
Ancona
Inschepen op de Europa
Palace
|
Maandag 2 juni 2008.
We gaan vandaag beginnen aan onze rondreis door Griekenland.
Het doel voor vandaag is Ioánnina aan het meer. Het is
warm als we vertrekken maar gaandeweg verschijnt er bewolking
aan de blauwe hemel. We kiezen een route die ons langs gele wegen
richting de Albanese grens naar het noorden brengt om dan af
te buigen naar het zuiden richting Ioánnina. Tegen de
tijd dat we aankomen in Ioánnina is de lucht geheel bewolkt
en het ziet er naar uit dat het zal gaan regenen. In Ioánnina
aangekomen zoeken we "Camping Limnopoula" (N 39°
40.630 E 020° 50.648) op. Deze camping is direct aan het
meer gelegen in het noorden van de stad. Het is een typische
doorgangscamping met weinig faciliteiten. Wat we al verwachten
gebeurt 's avonds. Er barst een onweer los welke gepaard gaat
met hevige regenval. Gelukkig duurt het niet al te lang en kunnen
we rustig gaan slapen.
Ioánnina
[Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie]
Ioánnina is de hoofdstad van de gelijknamige Griekse nomos
Ioánnina en van de regio Epirus. De stad telt ca. 40.000
inwoners.
In de volksmond heet de stad "Jánena". Het is
een belangrijke universiteitsstad, gelegen aan het Pamvotismeer
of Meer van Ioánnina. In het meer ligt een eilandje met
belangrijke Byzantijnse kloosters. Het meer is 3 tot 13 meter
diep, 7,5 km lang en 1,5 tot 5 km breed. De stad bestaat uit
twee delen: de eigenlijke stad en het zogenaamde frourion, een
Turkse citadel uit de 17e eeuw, met onder andere twee moskeeën.
Geschiedenis
Het is niet precies bekend wanneer Ioánnina werd gesticht.
De stad wordt voor het eerst vermeld in de 11e eeuw, toen zij
werd ingenomen door kruisvaarders, maar ze is duidelijk ouder.
Ze zou gesticht zijn onder keizer Justinianus in de 6e eeuw,
en kreeg haar naam van een nu verdwenen klooster ter ere van
de Heilige Johannes.
Ioánnina werd belangrijk na 1204, toen de Byzantijnse
hoofdstad Constantinopel ingenomen was door Kruisvaarders. Michelangelos
Komnenos, een lid van de keizerlijke familie, vluchtte met zijn
getrouwen naar hier en maakte Ioánnina tot hoofdstad van
een Byzantijns staatje, het despotaat van Epirus. Tien jaar later
verhuisden de despoten hun residentie naar Arta, maar Ioánnina
bleef belangrijk.
In de 14e eeuw, tijdens de Servische expansie, werd de stad ingenomen
door de Servische tsaar Duan, die zijn broer Semyon op
de despotentroon bracht. De Servische heerschappij was echter
van korte duur: in juni 1389 kwam er met de slag op het Merelveld
abrupt een einde aan. In 1431 werd Ioánnina ingenomen
door de Turken en bleef onder het Osmaanse Rijk tot in 1913.
De Byzantijnse despoot werd vervangen door een Turkse pasja.
Ioánnina bleef een welvarende en drukbevolkte stad, een
centrum van onderwijs, en kreeg zelfs een eigen universiteit.
Er werden handwerksgilden gevormd, onder andere die van de zilversmeden.
In 1611 bereidde bisschop Dionysios Skylosofos een opstand tegen
de Turken voor. Hij had een visioen dat de Turkse sultan ooit
nog voor hem zou opstaan. De opstand mislukte echter, de bisschop
werd doodgemarteld en zijn lijk werd naar Istanbul vervoerd.
Bij de aankomst in de hoofdstad was er zoveel herrie dat de sultan
van zijn zitplaats opstond en naar zijn raam snelde om te zien
wat er gaande was
Het visioen van Skylosofos was werkelijkheid
geworden. Als gevolg van de mislukte opstand verloren de christenen
alle privileges die zij nog bezaten in de stad, en de beide moskeeën
die in deze tijd gebouwd werden getuigen van de absolute heerschappij
van de Turken.
In 1788 kwam Ali Pasja aan de macht, bijgenaamd 'de Leeuw van
Ioánnina'. Als gouverneur heerste hij over Epirus en Albanië
als een quasi-onafhankelijk rijk. Hij stond bekend om zijn wreedheid.
Omdat hij een steeds eigenzinniger koers ging varen, met toenadering
tot Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en steun aan Griekse
onafhankelijkheidsstrijders, werd hij beschuldigd van hoogverraad,
en uiteindelijk door Turkse troepen overmeesterd en vermoord.
Omgeving
Op 4 km ten noorden van Ioánnina, in het dorp Perama,
bevindt zich het grootste grottenstelsel van Griekenland. Het
werd toevallig ontdekt in de Tweede Wereldoorlog door een herder
die zich voor de Duitsers wilde verbergen.
|
Camping "Limnopoula"
|