Reisverslag Portugal 17 mei - 25 juni 2010

Week 1

Dag 1. Maandag 17 mei 2010

Vertrek km 200359.
's Middags om 14.00 uur vertrokken. We rijden via Valkenswaard naar België. De route voert ons via Hasselt en Namen naar het plaatsje Profondeville waar cp europa van "de Hoekies" een camperplaats aangeeft. Op de aangegeven coördinaten niets gevonden dus een plaats gezocht op het parkeerterrein naast de kerk en daar de nacht doorgebracht. (N 50° 22.703 E 004° 52.205). Het weer was niet al te best. Onderweg redelijk veel regen gehad. Temperatuur rond 16°C. Gereden: 166 km.
Dag 2. Dinsdag 18 mei 2010

Vertrek km 200525.
Na een verkwikkende nachtrust wordt eerst de "boulanger" opgezocht voor een heerlijk verse baguette. Tomtom wordt ingesteld om via de binnenwegen de reis te vervolgen naar Auxerre, waar we op de bekende camperplaats langs de rivier overnachten. ( N 47° 47.807 E 003° 34.546). Gereden: 372 km Totaal 538 km.

Auxerre
Dag 3. Woensdag 19 mei 2010

Vertrek km 200897.
Na een bezoek aan de boulanger en een heerlijk ontbijt gaan we weer verder naar het zuiden. Oorspronkelijk was het de bedoeling om tot Aigueperse te komen waar we vorig jaar ook hebben gestaan. Als we daar aankomen is het nog vrij vroeg. We besluiten om, na het toilet en de vuil watertank te hebben geleegd, verder te rijden. Volgens het boek "Le guide national des Aires de Services camping cars" (via NKC gekocht) is er net onder Clermont Ferrand een camperplaats in Pérignat lès Sarlieve. Tommie wordt ingesteld en brengt ons feilloos naar de Rue des Caves waar we een plaats aantreffen voor 5 campers. Rustig gelegen bij een parkje en de kerk. Bakker en supermarkt vlak bij. De plaats is gratis maar voor vers water moet er €2,00 betaald worden. (N45° 44.215 E 003° 08.318). 264 km. Totaal 802 km.

Pérignat lès Sarlieve
Dag 4. Donderdag 20 mei 2010
Vertrek km 201161.
Het plan was om recht naar het zuiden te rijden, via Millau naar de kust en dan richting Spanje. We wijken daar echter vanaf omdat we (na er zoveel van gehoord te hebben) wel eens met eigen ogen willen zien hoe het er nu werkelijk op het "Plage de Piémanson" aan toe gaat. Is het werkelijk zo'n vrijgevochten bende als je vaak hoort? We buigen af naar het oosten en gaan door het Massif Central naar de camperplaats van Sauve, waar we ook vorig jaar zijn geweest. De plaats is niet ten gunste veranderd. Er is nog steeds plaats voor plm. 10 campers maar het drinkwatertappunt is afgebroken. Gelukkig kan er bij de toiletten nog wel water gehaald worden, maar dan is het sjouwen met trechter en gieter. (N43° 56.388 E 003° 57.155). Gereden: 304 km. Totaal 1106 km.

camperplaats Sauve
Dag 5. Vrijdag 21 mei 2010

Vertrek 201465.
Na een rustige rit komen we in de loop van de middag aan bij het Plage de Piémanson. Wat we daar aantreffen gaat onze nederlandse begrippen volledig te boven. Je rijdt het strand op en zover het oog reikt staan links en rechts caravans en campers en alles wat daar voor door kan gaan kris kras volkomen willekeurig door elkaar. Later blijkt dat het nu nog rustig is en dat het seizoen nog moet beginnen. Caravans die de hele winter hier zijn blijven staan zijn door weer en wind half onder het zand begraven en hele zandheuvels zijn rond caravans opgewaaid. (N 43° 20.681 E 004° 47.992). Gereden: 137 km. Totaal 1243 km.

Plage de Piémanson
Dag 6. zaterdag 22 mei 2010

Het is heerlijk weer en we besluiten de Pinksterdagen hier op het Plage de Piémanson te blijven. We zien met verbazing hoe druk het hier nu wordt. Aan alle kanten wordt gewerkt, gegraven, gezaagd en getimmerd om de ondergewaaide caravans en "bouwsels" weer uit te graven en bewoonbaar te maken. Het weer is goed, de zon schijnt en er staat een stevig windje. We hebben, bij gebrek aan een windscherm, de "beach shelter" tevoorschijn gehaald en kunnen lekker uit de wind zitten en genieten van het uitzicht.

Dag 7. zondag 23 mei 2010

Ook vandaag blijven we nog op de Plage de Piémanson. Het is heerlijk weer en de wind is wat gaan liggen. Overal wordt weer gewerkt en door het af en aan rijden van auto's wordt het strand wat muller, mede doordat het zand opdroogt.