Reisverslag Scandinavië 29 mei - 8 juli 2007

Week 6

Regen, regen en nog eens regen. Gisteravond om half twaalf begon het te regenen en het heeft geregend tot vanavond half acht. We zijn vanmorgen half elf vertrokken bij Kongsberg en zijn onder Oslo door gegaan, bij Drøbak door de Oslofjordentunnel (NOK 55,00) en dan de E6 op (tol bij Raukerud NOK 20,00). Nauwelijks waren we op de E6 of we stonden in de file (hé, een bekend iets voor ons maar verder in Noorwegen nog niet voorgekomen). Oorzaak: Wegwerkzaamheden aan de E6. Deze wordt hier omgebouwd naar 4-baans snelweg. Werkzaamheden over 30 km. Nauwelijks was de file weer aan het doorrijden of er moest weer afgeremd en gestopt worden. Dit werd ons te gortig en daarom TomTom verzocht een weg te vinden zonder gebruik te maken van snelwegen. Waar je dan al niet komt: de gekste wegen worden uitgezocht en als je het probeert te volgen op de kaart geef je het al gauw op. Maar desalnietemin kom je toch waar je zijn wilt. De weg naar Malmö is nu uitgestippeld en we laten ons verrassen. Regenrijden is erg vermoeiend en daarom houden we het voor gezien in Vänersborg aan de oever van het grote 'Vänern', het grootste meer van Zweden (N 58° 22.054, E 12° 16.064).

 

Toen we wakker werden hadden we het gevoel dat we iets misten, maar wat het was wisten we niet. Tot het plotsklaps tot ons doordrong: Het was droog. We misten het getik van de regenduppels op het dak van de camper. Van de gelegenheid gebruik makend hebben we het sluizen- en watervalcomplex van Trollhättan bezocht. De watervallen zijn door de electriciteitswerken aan het zicht onttrokken. Tijdens 3 verschillende eeuwen zijn hier sluizen gebouwd om het verschil in niveau tussen het Göta älv en het Vätern meer te overbruggen. Al in de achtiende eeuw werd hier een sluis gebouwd, die maar één keer is gebruikt, nl. tijdens de opening in het bijzijn van de toenmalige koning, en daarna nooit meer omdat al tijdens de bouw was gebleken dat de afmetingen veel te klein waren, zelf voor de toen geldende scheepsmaten. Daarna zijn nog enkele sluizen gebouwd, tot in de twintigste eeuw het Trollhatta kanaal werd aangelegd, waarin het niveau met 8 sluizen op een rij op gelijke hoogte wordt gebracht met dat van het Vätern meer. Het kanaal is onderdeel van het Götakanaal dat van Göteborg via de meren naar Stockholm voert. We hebben hier enige tijd gewandeld en rondgekeken waarna we weer zijn doorgereden richting Malmö. Om nog enkele inkopen te doen zijn we in het koopcentrum van Ullared geweest, waarna het weer genoeg was voor vandaag en een plekje voor de nacht is gevonden langs een riviertje daar in de buurt (N 57° 03.830, E 12° 47.567).

 

 Trollhättan

Trollhättan

watervalcomplex van Trollhättan

 

Vanmorgen was het er weer: het gehate getik van de regen op het dak. Het heeft de hele dag door geregend, zo zelfs dat we tegen de plannen in, bij Malmö zijn doorgereden over de Øresundbrug (DDK 563,00) door naar Rødbyhavn en vandaar het de ferry naar Puttgarden (DDK 420,00). Op de brug waaide en regende het zó dat de snelheid moest worden aangepast om niet uit het spoor geblazen te worden. Soms leek het wel of we aan het varen waren in plaats van rijden. Mochten we nog eens deze kant uit gaan, dan heen en weer met de ferry Travemünde - Trelleborg. Niet alleen goedkoper, maar ook veel comfortabeler en je hoeft er niet zo lang te wachten. We waren om 18.12 hr aan het betaalloket en pas om 20.50 hr reden we de ferry op, zo druk was het. Meteen na de ferry zijn we in Puttgarden naar de Wohnmobilestellplatz Johannisberg (N 54° 30.025, E 11° 10.770) gereden om voor € 13,00 te slapen en te douchen en de waterhuishouding van de camper weer op peil te brengen.

de Øresundbrug bij regen en wind

 

Het leek een aardige dag te worden. Bij het openen van de ogen in de ochtend schenen zonnestralen naar binnen. Goed gemutst op weg naar Nederland. We zijn van plan om via de Afsluitdijk te rijden naar familie, maar een telefoongesprek leert ons dat dit niet gaat. Daarom maar gewoon via Hengelo, Arnhem en Eindhoven naar huis. Omdat het vrijdag is lijkt het ons geen goed idee om via Essen en Venlo te rijden. Maar ja, goed en wel onderweg begint het weer te regenen en ook nog hard te waaien en tot overmaat van ramp bij Bremen één grote file. Over 35 km doen we 2,5 hr, terwijl de regen naar beneden gutst. Je zou er je laatste vakantiedag door kunnen laten verpesten. Er zit niets anders op dan lijdzaam ondergaan. Na de file bij Bremen kwam de snelheid er weer een beetje in en kunnen we zonder verder oponthoud naar de grens bij Hengelo rijden, waar we wel toe zijn aan een kopje koffie. Dit laatste bakkie geeft weer voldoende energie om door te rijden naar huis waar we om ongeveer half tien aankomen. Hier komt een einde aan een zeer geslaagde maar vermoeiende vakantiereis van ruim 5½ week.

Terug naar index