De eerste dag willen we naar Travemünde, daar overnachten en dan met de Ferry "Peter Pan" van de TT-Lines naar Trelleborg in Zweden. Deze eerste dag kenmerkte zich door regen en nog eens regen. Pas in de buurt van Travemünde werd het een beetje droog. Na veel zoeken de camperplaats gevonden, alwaar we voor een bedrag van 11,00 konden overnachten (N 53º 57.310, E 10º 51.721). Na een avondwandeling om de stijfheid van deze eerste lange zit te verdrijven, maken we ons klaar voor de eerste nacht. |
|
||||
Een heerlijke nachtrust is ons
ten deel gevallen, we zijn klaar voor de volgende etappe. |
|
||||
Wakker worden door de zon is een
heerlijke gewaarwording, vooral na een paar dagen somber weer.
Heerlijk ontbijt en dan op weg. Spoedig wordt de noorse grens
bereikt. Ondanks dat de Noren geen deel uit maken van de EEG
is er opmerkelijk weinig grenscontrole. In geen velden of wegen
douane te bekennen. Makkelijker gaat niet. |
|
||||
Hoe vaker we in de
camper overnachten, hoe beter uitgerust we wakker worden. Het
is even wennen aan het andere matras en de iets krappere afmetingen
van het bed maar na drie nachten is de gewenning daar en slapen
we heerlijk. Ik schreef het al: de lucht begon gisteravond te
betrekken en vannacht werden de hemelsluizen open gezet. Regen,
regen en nog eens regen. De hele nacht heeft het geregend en
ook de hele dag door is het niet droog geweest. Ondanks deze regen was echter de rit door het Numedal een prachtige rit. We volgen dit dal niet tot Geilo, maar slaan bij Rødberg een gele weg naar Nesbyen in. Deze weg begint met een aantal haarspeldbochten die ons in korte tijd hoog boven het Numedal voert. De weg slingert langs de Tunhovdfjorden en brengt ons uiteindelijk in Nesbyen. Van hieruit volgen we de hoofdweg naar Gol, om vervolgens het Hemsedal in te gaan. Hoewel de hoogte niet spectaculair is (± 1150 mtr) waan je je op een hoogvlakte boven de boomgrens. Overal rondom ligt er nog sneeuw en de meertjes zijn nog bevroren. Een vreemde gewaarwording zo begin juni. Na deze spectaculaire hoogvlakte dalen we af naar het Lærdal. Hier bezoeken we nog het Stavkirke van Borglund om vervolgens weer een parkeerplaats (N 61° 2.954, E 7° 35.687) op te zoeken om de nacht door te brengen. |
|
||||
We vervolgen de reis door het Lærdal en komen al spoedig bij de Lærdalstunnel. Deze 24,5 km lange tunnel is een verbetering in de doorgaande weg van Oslo naar Bergen. Wij laten deze echter links liggen en vervolgen de weg naar het veer (NOK 132,00) over de Lærdalsfjorden. Via dit veer komen we in Kaupanger om vervolgens in Sogndalsfjora te besluiten niet rechts af te slaan naar Lom maar recht door te gaan via weg 5 naar de Jostedalsbreen, een gletscherhoogvlakte, de grootste van het europese vasteland. Vlak voor de Fjærlandstunnel voert een weggetje naar de voet van de Supphellebreen, een uitloper van de genoemde Jostedalsbreen. Na Skel vervolgen we onze reis via weg 60 naar het Nordfjord. In Olden maken we nog een omweg van 24 km naar het Brigsdalsbreen, waar men al lopend, of met een door een paard getrokken wagentje, naar de voet van de gletscher kan gaan. Door onwetendheid hebben we deze mogelijkheid gemist en zijn, zonder veel gezien te hebben, teruggekeerd naar Olden om van hieruit de weg te vervolgen richting Stryn. Aangezien inmiddels etenstijd is geworden, stoppen we op een geschikte plaats bij een jachthaventje (N 61° 53.593, E 6° 42.407) om te eten en te slapen.
|
|
||||
Vandaag willen we naar Geiranger aan de Geirangerfjord. Dit moet een van de mooiste noorse fjorden zijn. We vervolgen de weg naar Stryn en gaan van daaruit verder over weg 15 richting Grötli. Een prachtige rit door een zonovergoten landschap. Bij Videsæter splitst weg 258 af van weg 15. Weg 258 is de oude weg naar Grötli en is 's winters afgesloten. Echter, door de grote hoeveelheid sneeuw die er nog ligt, is de doorgang nog afgesloten en kan men slechts een tiental kilometers over deze weg, tot het punt waar zomerskiën mogelijk is, een mogelijkheid waar op deze zondag op grote schaal gebruik van wordt gemaakt. De weg is zéér smal door de hoge sneeuwmuren en het passeren van een tegenligger wordt hierdoor een hele onderneming. Tot zelfs de buitenspiegel moet ingeklapt worden om ruimte te maken elkaar te passeren. Al met al een onvergetelijke rit en dan plots is de weg geblokkeerd. We kunnen niet verder. Gelukkig is er plaats gemaakt om te kunnen keren. Terug dus naar weg 15 en via 3 tunnels naar Breiddalseggje, waar de weg splitst richting Grötli of richting Geiranger. Wij kiezen weg 63 naar Geiranger. Een spectaculaire rit ligt voor ons. Ondanks de "geringe" hoogte van ± 1100 m sneeuw zover je kunt kijken. De weg omringt door sneeuwmuren, soms tot wel 4 meter hoog. Voor ons als Nederlanders een onvoorstelbaar fenomeen. En dan volgt de afdaling naar Geiranger (300 inw). Vanaf grote hoogte krijgt men een overzicht over het dorp en de fjord. Het eerste dat opvalt zijn de grote passagiersschepen die hier afgemeerd liggen. De passagiers worden, met eigen reddingboten als veerdienst, aan wal gebracht om vervolgens een excursie naar het omringende landschap te maken. Deze avond besluiten we om op de camping van Geiranger (N 62° 5.986, E 7° 12.126) te gaan staan zodat we weer eens heerlijk kunnen wassen en douchen.
|
|
||||
Vandaag gaan we het Geirangerfjord ontdekken. We gaan met de veerboot van Geiranger naar Hellesylt, een dorp aan het Sunnylvsfjorden, waarvan het Geirangerfjord een zijdal is. Het Geirangerfjord staat op de lijst van UNESCO erfgoeden, hetgeen betekent dat de schoonheid en waarde van dit gebied zoveel mogelijk bewaard moeten blijven. Tijdens deze tocht, die wij in beide richtingen maken omdat we zonder vervoer zijn en een retour hebben genomen, komen we langs prachtige watervallen en rotspartijen. Tegen de bergwand zijn ook nog enkele boerderijen te zien die, hoewel reeds lang onbewoond, door de stichting "Vrienden van het fjord" worden onderhouden en gerestaureerd. Hellesylt is een dorpje (250 inw) dat ligt ingeklemd tussen twee watervallen die zich met veel geraas in het fjord storten. Dit is met recht een tocht om nooit te vergeten.
|
|
||||
Terug naar index |